Zacznę Korczakiem, a skończę Matczakiem — inaczej się nie da.
„Wszystko, co osiągnięte tresurą, naciskiem, przemocą, jest nietrwałe, niepewne, zawodne.”
Wyrosłem na dobrego człowieka, bo dostałem parę razy od starego wpiedøl i się naprawiłem.
Zdarza Ci się tak myśleć?
Spójrz na cytat powyżej.
Jedziemy dalej i wracamy do ustawy:
„Rzeczpospolita Polska otacza rodzinę ochroną i wsparciem w wychowaniu, które respektując chrześcijański system wartości, za podstawę przyjmuje uniwersalne zasady etyki.”
Dla kolegi zapytam, czy tylko ja w tym kraju (i jeszcze bardziej w tej ustawie) widzę sprzeczność między wdrożeniem chrześcijańskiego systemu wartości a uniwersalnymi zasadami etyki?
Na dzień dobry w Artykule 1 czytamy, że przepisy ustawy stosuje się (postępowania w sprawach o demoralizację) już wobec osób, które ukończyły 10 lat
(za chwilę napiszę, dlaczego widzę w tym ogromne zagrożenie).
Zanim to zrobimy, zapraszam Cię do eksperymentu myślowego.
Wyobraź sobie, że w twoim życiu wszystko jest dobre albo złe
– jaka była poranna kawa?
– jak smakowała poranna kanapka?
– jaką jesteś osobą?
Większosć 10 latków z którymi pracowałem nie ogarniała myślenia abstrakcyjnego.
Więszość nastolatków z którymi pracuję widzi świat jako albo dobry albo zły.
Łączysz kropki?
Pociągniemy dalej eksperymenty i obrazy:
„Nie wiem, jak pan to robi, że oni chcieli słuchać!?”
„- Jesteśmy najgorszą klasą w szkole
– ja wg. kilku osób jestem najgorszym trenerem, może się zgramy?
„ja to wiem, to dobre dzieciaki (…) chciałbym, żeby to pan powiedział innym osobom uczącym”
„Uczestnik: chüjowe te warsztaty!
Ja: w sensie, że za krótkie? za twarde? za długie?
Uczestnik: to ja mogę tak mówić?
Ja: naprawdę chcesz wiedzieć i mnie posłuchasz?
Uczestnik: Tak?
Ja: jak Ci nie pozwolę mówić, to się nie dowiem, co Ci się nie podoba, i wyjdziesz najprawdopodobniej niezadowolony. A to nie jest mój cel.
Uczestnik: To mogę mówić, jak chce?
Ja: zapytaj się osób w sali czy im przeszkadza, ja mogę mówić za siebie.
Uczestnik: dobra, już mi się nie chce”
Wracamy do ustawy: Wyobrażasz sobie w jednej placówce osoby, które dzieli 14 lat?
Dokładniej pisząc mające 10 i 24 lat.
Nie musisz sobie wyobrażać, niedługo będzie można tego doświadczyć.
Wiesz czym są środki przymusu bezpośredniego, które będzie można używać już do 10 latków:
1) siła fizyczna w postaci technik:
a) transportowych,
b) obrony,
c) ataku,
d) obezwładnienia;
2) kajdanki:
a) zakładane na ręce,
b) zakładane na nogi,
c) zespolone;
3) kaftan bezpieczeństwa;
4) pas obezwładniający;
6) kask zabezpieczający;
I pomyśleć, że to wszystko może być użyte w ramach resocjalizacji.
Jakbyście zapomnieli, powtórzę Korczaka:
„Wszystko, co osiągnięte tresurą, naciskiem, przemocą, jest nietrwałe, niepewne, zawodne.”
Może jeszcze tak:
„Całe wychowanie współczesne pragnie, by dziecko było wygodne, konsekwentnie krok za krokiem dąży, by uśpić, stłumić, zniszczyć wszystko, co jest wolą i wolnością dziecka, hartem jego ducha, siłą jego dążeń i zamierzeń. Grzeczne, posłuszne, dobre, wygodne, a bez myśli o tym, że będzie bezwolne wewnętrznie i niedołężne życiowo.”
Jednym z przedmiotów, które wykładam, jest „Techniki i projekty dramowe w Twórczej Resocjalizacji”
Bardzo często odwołuję się do Augusto Boala i Paula Freire w szczególności do ich Pedagogiki uciśnionych. Powoli zmierzając do końca, cytacik z Pedagogiki uciśnionych:
Każda próba „stonowania” władzy ciemiężyciela, z szacunku do słabości uciskanych, prawie zawsze wyraża się w formie fałszywej hojności; w istocie, taka próba nigdy nie wykracza poza tę hojność. Aby zapewnić sobie ciągłą możliwość wyrażania swojej „hojności”, ciemiężyciele muszą także utrwalać niesprawiedliwość. Niesprawiedliwy porządek społeczny jest trwałym źródłem tej „hojności”, która karmi się śmiercią, rozpaczą i ubóstwem.
Mój Superwizor na pytanie: kiedy mogę krytykować działania innych osób powiedział:
„po owocach ich poznawaj.”
Panie Ziobro patrzę na owoce Pana pracy i bardzo mi się nie podobają a to, co Pan robi, uważam za coś, co nie powinno mieć miejsca w XXI wieku.
Ponieważ Pan tego nie przeczyta, zwrócę się do osób czytających.
Może Was to nie dotyczy (jeszcze), zastanów się, kto ustala granice demoralizacji i to czym jest?
Zastanów się, czy chcesz widzieć 11 letnie dzieci w kajdankach?
Przerabialiśmy temat wychowania pasem, teraz będziemy mieli zwolenników kajdanek i pałek policyjnych.
Kiedy ścieżki zdrowia?
Spokojnie, już niedługo piątek.
Udanego weekendu i smacznej kawusi, przecież to nie twój problem.
Na Ps. wspominiany Matczak:
Mówiłeś, co powinienem, a czego nie,
Dawałeś mi jedynki, a i tak byłeś zerem
I w sumie to z Twojej sali wyniosłem niewiele
Poza depresją, chorobami psychicznymi i markerem (..)